Najczęściej kupowane

Nowe produkty

Jałowy pieniądz Tom III  Od Wielkiego Głodu do krachu roku 2008 Zobacz większe

Jałowy pieniądz Tom III Od Wielkiego Głodu do krachu roku 2008

Nowy produkt

Od czasów reformacji aż do krachu z roku 2008 żadna teoria ekonomiczna nie zajmowała pośredniego miejsca pomiędzy kapitalistami głoszącymi, że zdrowa gospodarka oparta jest na instynktach ludzkich i mechanicznych „siłach” wolnego rynku, a komunistami, którzy twierdzili, że sprzeczności tkwiące w tym systemie doprowadzą do nędzy i w końcu do jego odrzucenia.

Więcej szczegółów

69,00 zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Opis

Autor: E. Michael Jones
Przekład: Jerzy Morka
Format: B5
ISBN: 978-83-60562-83-3
Okładka: twarda
Ilość stron: 423

Więcej informacji

Jones opisuje morderczą walkę, pomiędzy dwoma zantagonizowanymi systemami, które jak wykazuje autor, wyrosły ze wspólnego oświeceniowego zasiewu. Bezwzględny w traktowaniu człowieka mechanistyczny newtonowski kapitalizm staje się odpowiedzialny za eskalację ludobójczego głodu w połowie XIX wieku i tym samym przyspiesza powstanie komunistycznej międzynarodówki. Wykluwający się marksizm staje się jego skrajną, lecz w gruncie rzeczy bratnią, antytezą. Jego teoretycy zamieniają bezwzględną wobec jednostki ludzkiej absolutystyczną definicje własności, na równie absolutystyczną wizję całkowitego jej zniesienia.

Alternatywę wobec nich zarysowuje w XIX wieku biskup Wilhelmem Emmanuel von Ketteler, którego prace stają się zaczynem encykliki Rerum novarum papieża Leona XIII.

Jones podejmuje się w III. tomie dalszej analizy ewolucji idei kapitalistycznych. Omawia proces przejęcia kontroli nad systemem bankowym opartym na lichwie przez wielkie rody żydowskie oraz wykorzystanie nowo ustanowionego standardu złota w celu umocnienia interesów nielicznej grupy trzymającej pieniądz. Reakcją na lichwiarski system, który tworzą, okazuje się sekularystyczny, rasistowski antysemityzm, któremu Jones przeciwstawia wyważoną katolicką krytykę negatywnych zjawisk związanych z kwestią żydowską w ujęciu moralnym.

Ostatnim aktem książki są wydarzenia kształtujące gospodarkę XX i XXI wieku, które są oczywistym owocem rozwijanych od kilku wieków koncepcji ekonomicznych: utworzenie FED, ustanowienie standardu złota w polityce monetarnej między wojnami światowymi i krach gospodarczy roku 1929, konferencja Bretton Woods, epoka Miltona Friedmana, amerykański liberalizm moralny i powiązane z nim dalsze usankcjonowanie lichwy, terapia szokowa Jefreya Sachsa i kryzys roku 2008.

 

 

***

Ze wstępu autora (tom I)

(…) Od czasów reformacji aż do krachu z roku 2008 żadna teoria ekonomiczna nie zajmowała pośredniego miejsca pomiędzy kapitalistami głoszącymi, że zdrowa gospodarka oparta jest na instynktach ludzkich i mechanicznych „siłach” wolnego rynku, a komunistami, którzy twierdzili, że sprzeczności tkwiące w tym systemie doprowadzą do nędzy i w końcu do jego odrzucenia. (…) Zamiast przybierać rozmaite maski, jak czyni to pseudo-fizyka, ekonomia musi powrócić do korzeni, to znaczy do moralności i praktycznego rozumu. Ekonomia powinna być ponownie umieszczona w obrębie tradycji filozoficznej, która głosi, iż człowiek, jako stworzenie rozumne, może ingerować w gospodarkę i kształtować ją tak, by służyła dobru, zarówno w wymiarze ostatecznym, jak i doczesnym. Rozumne poszukiwanie dobra znane jest jako prawo moralne. Jeśli gospodarka ma znaleźć sposób na wydostanie się z impasu spowodowanego zadłużeniem, w którym znajduje się dziś, w początkach XXI wieku, musi podporządkować się prawu moralnemu, od którego oderwała się w wieku XVIII. Gospodarka musi być działaniem rozumnym, opartym na zasadach rozumu praktycznego, to znaczy moralności. Jeśli ma być efektywna, musi funkcjonować w oparciu o zasady sprawiedliwości. Ostatecznym testem dla każdej gospodarki jest zatem to, czy stawia pracę ponad lichwą, czy lichwę ponad pracą.

 

(…) Pieniądz nie może się reprodukować. Jeśli włożymy dwie złote monety do szuflady i zajrzymy do niej po miesiącu, nie znajdziemy w niej nic więcej poza tymi dwiema monetami. W odróżnieniu od myszy, które potrafią się rozmnażać, pieniądze same z siebie nie są w stanie wytwarzać wartości. Nic z tego, co umysł ludzki kojarzy z dobrobytem, nie może zaistnieć bez ludzkiej pracy. Wartość – jak w przypadku wina – nie jest jedynie funkcją ludzkiej pracy, jednakże to ta praca właśnie jest jedyną rzeczą, która potrafi wytwarzać wartość, posługując się pieniędzmi, kapitałem czy Bożym stworzeniem.

 

 

E. Michael Jones (ur. 1948), amerykański pisarz, wykładowca, komentator, wydawca periodyku „Culture Wars”. W swoich publikacjach demaskuje nowoczesne ideologie, które pod hasłami emancypacji i wyzwolenia usiłują wprowadzić nowy rodzaj totalitarnej kontroli. W Polsce ukazały się jego książki: „Libido dominandi. Seks jako narzędzie społecznej kontroli” oraz „Gwiazda i krzyż”.

Opinie

Napisz opinię

Jałowy pieniądz Tom III  Od Wielkiego Głodu do krachu roku 2008

Jałowy pieniądz Tom III Od Wielkiego Głodu do krachu roku 2008

Od czasów reformacji aż do krachu z roku 2008 żadna teoria ekonomiczna nie zajmowała pośredniego miejsca pomiędzy kapitalistami głoszącymi, że zdrowa gospodarka oparta jest na instynktach ludzkich i mechanicznych „siłach” wolnego rynku, a komunistami, którzy twierdzili, że sprzeczności tkwiące w tym systemie doprowadzą do nędzy i w końcu do jego odrzucenia.

25 innych produktów w tej samej kategorii: